Yoga at home - Rithika.nl | Persoonlijke lifestyleblog
03.06.2015 | Geplaatst in Lifestyle | 2 reacties

DSC_7350

Yoga, ik ben er dol op! Vorig jaar ben ik er mee begonnen en aangezien ik helemaal niet van sporten hou was ik er benieuwd hoe ik dit zou gaan vinden. En wat is het leuk, ik heb van sept t/m april aan yoga gedaan in een groepje. Nu is er even geen les omdat mijn yoga lerares ook nog reisleidster is dus die is deze periode op reis. Natuurlijk zou ik wel bij iemand anders kunnen gaan lessen maar ik probeer nu zo’n 1 of 2x per week yoga thuis te doen. Dit lukt niet altijd maar is wel de bedoeling ;) Benieuwd hoe ik dat doe en wat mijn tips zijn? Lees dan verder.

Ik heb een aantal yoga boeken zoals dit boek van Tara Stiles, ik koop elke keer het yoga magazine en gebruik Youtube. Als ik thuis yoga ga doen zorg ik ervoor dat ik dit doe op een rustige plek. Vaak doe ik het op de slaapkamer of in de keuken.

Ik heb makkelijk zittende kleding aan. Vaak mijn fijne Rituals legging met een sweater en ik heb een yoga mat van de Action.
Ik zoek op waar ik zin in heb, vaak zijn dit wat oefeningen van totaal een half uur tot 3 kwartier. Ik begin met het zitten op de mat en doe wat ademhaling oefeningen. Het is belangrijk om vanuit je buik te ademen. Als je hierop gaat letten is het heel rustgevend. Ook heel handig om te doen als je niet kunt slapen ‘s avonds.

Daarna doe ik een paar oefeningen de ik dan uitzoek uit het boek, van Youtube of die ik weet van mijn yoga lessen. Welke oefeningen je fijn vind dat is erg persoonlijk. Voor de mensen die ook yoga doen, echte favorieten heb ik niet maar de neerwaartse hond, de zittende twist en de vlinder vind ik wel erg fijn. En de lotushouding om goed om je ademhaling te denken vind ik heel fijn.

Ik doe sommige oefeningen een paar keer maar soms ook gewoon een enkele keer. Bij yoga is het wel de gewoonte om de oefeningen aan beide kanten te doen zodat je in balans blijft.
Wat je ook nooit moet vergeten, doe een oefening tot zover het voor jou fijn voelt. Het gaat niet om lenigheid maar het gaat er om dat jij je fijn voelt. Je moet altijd goed naar je lichaam luisteren en niets overbelasten.

Nog even al mijn tips op een rijtje
♥ Zorg dat je in een rustige ruimte zit zonder afleiding van tv, telefoon etc.
♥ Zorg voor kleding dat fijn zit en waar je je goed in kunt bewegen.
♥ Zorg ervoor dat je een yoga matje hebt of iets anders waar je op kunt liggen, staan en bewegen. Iets met antislip is altijd goed.
♥ Luister naar je lichaam, jij weet wat goed voelt voor jezelf en wat niet.
♥ Let op je ademhaling, dit is een van de belangrijkste dingen. Adem vanuit je buik, dit geeft gelijk rust.

Heb jij al eens yoga geprobeerd?

Liefs, Dita Rithika.

2 reacties


    3 juni 2015


    Yoga is fijn om te doen! Ik lig er nu even een paar weken uit, maar ik probeer snel weer yoga te doen. Het yoga magazine vind ik fijn om te lezen! Ik heb het boek “Yoga geeft Ruimte” van Skadi van Paaschen, ook echt een aanrader!

    Dita Rithika

    3 juni 2015


    Ik ga dat boek eens opzoeken. :)



Laat een reactie achter